Mateřská škola Brno,
Amerlingova 4,
příspěvková organizace
Amerlingova 4, 625 00 Brno
Zřizovatel: MŠ Amerlingova
Statutární město Brno,
MČ Brno-Bohunice, Dlouhá 3
rozpočet školy na
https://www.brno-bohunice.cz
IČ: 75001608, DIČ: nejsme plátci DPH
ID datové schránky | km8knu7
Číslo účtu školy | 39031621/0100
Školní vzdělávací program
MATEŘSKÁ ŠKOLA BRNO, AMERLINGOVA 4,
PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
„CESTA JE CÍL”
ÚČINNOST VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: 1. 9. 2025
č. j.: Am 93/25
Školní kurikulum vytvořila ředitelka školy Bc. Michaela Pudilová
ve spolupráci s učitelkami Bc. Monikou Čechovskou a Ivanou Ondráčkovou.
Tento nový ŠVP PV „Cesta je cíl“ byl projednán na pedagogické radě dne 24. 8. 2025.
………………………………………………
Bc. Michaela Pudilová
OBSAH
1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE ŠKOLY. 3
4.1. Psychosociální podmínky. 5
4.2. Spolupráce se zákonnými zástupci 6
5. FILOZOFIE ŠKOLY A CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU.. 10
5.1. Rozvoj klíčových kompetencí a základních gramotností 11
5.2. Individualizace vzdělávání 13
5.3. Diagnostika vzdělávacích potřeb dětí 14
6.1. Další projekty a programy. 18
6.2. Zpracování třídních vzdělávacích plánů. 18
1.IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE ŠKOLY
ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ S NÁZVEM „CESTA JE CÍL”
NÁZEV ŠKOLY: Mateřská škola Brno, Amerlingova 4, příspěvková organizace
SÍDLO ŠKOLY: Amerlingova 743/4, 625 00 Brno
ZŘIZOVATEL: Statutární město Brno, Městská část Brno-Bohunice
PRÁVNÍ FORMA: příspěvková organizace
Zařazení do sítě MŠPZ: 24. 6. 1997
ŘEDITEL ŠKOLY: Bc. Michaela Pudilová
ČÍSLO ORGANIZACE: 2186
RED IZO: 600 106 471
IČO: 75001608
DIČ: neplátci DPH
IZO: 107603501
KONTAKTY:
webové stránky: https://msamerlingova.webdone.cz/
e-mail: msamerlingova@seznam.cz
telefon: škola – 721 278 651
ředitel – 770 182 179
stravování – 778 458 152
datová schránka: km8knu7
Platnost dokumentu od 25. 8. 2025, účinnost od 1. 9. 2025
2.CHARAKTERISTIKA ŠKOLY
Mateřská škola Amerlingova 4 je moderním předškolním zařízením, které poskytuje kvalitní vzdělávání v souladu s principy nového RVP PV. Vzdělávací prostředí je přizpůsobeno potřebám dětí od dvou let věku, s důrazem na individuální rozvoj a inkluzivní přístup.
Budova mateřské školy je umístěna uprostřed sídliště, v provozu je od roku 1982. Obklopují ji z jedné strany vysoké panelové domy, z druhé strany nízké domky a zahrádky starousedlíků. V okolí mateřské školy je několik veřejných dětských hřišť, včetně dopravního hřiště, prostory mezi bytovými domy jsou osazeny stromy, keři i záhony, které pravidelně udržují pracovníci městské části. Před budovou MŠ je velké parkoviště a na západní straně klidová zóna s dětským hřištěm.
Školní zahradu tvoří dvě oddělené části, horní a spodní zahrada. Horní část zahrady využívají dvě třídy, spodní část jedna třída. Na školní zahradě jsou pro každou třídu pískoviště, domeček ke hrám dětí, domeček na hračky a přírodní herní prvky. Část zahrady tvoří hřiště s umělým povrchem pro jízdu na koloběžkách a odrážedlech. Pitný režim je zajištěn nainstalovanými pítky s pitnou vodou. Na zahradě je množství vzrostlých stromů zajišťující stín v teplých měsících, v horní části zahrady je umístěno mlhoviště.
MŠ tvoří tři budovy vzájemně propojené spojovací chodbou. Tato chodba umožňuje pohyb dětí mezi jednotlivými třídami. Vzdělávání probíhá ve třech třídách. Povolená kapacita tříd je 26 dětí, celkem může být v mateřské škole vzděláváno 78 dětí. V přízemí školy jsou třídy Motýlci a Žabky (dříve Jablíčka), v 1. podlaží nad Žabkami je třída Kuřátka. Prostory tříd jsou rozlehlé a slouží k volnému pohybu dětí i tvořivým činnostem a hrám v jednotlivých hracích a zájmových koutech. Třídy jsou heterogenní, vybaveny stolky a židličkami ve třech velikostech, které odpovídají vzrůstu dětí předškolního věku. Ve třídě Kuřátek je k dispozici interaktivní tabule. Ke každé třídě náleží přípravná kuchyňka, šatna a sociální zařízení pro děti – umývárna a toalety. V rámci hygienických opatření v souvislosti s pandemií Covid-19 jsou umývárny vybaveny bezdotykovými zásobníky na mýdlo, zásobníky na jednorázové papírové ručníky. Třídy jsou vybaveny germicidními lampami s nepřímým účinkem.
V jedné samostatné budově je umístěna školní kuchyně, která je prostorná, standardně vybavená. Zajišťuje stravování dětí i zaměstnanců mateřské školy. Kuchyně byla v rámci rekonstrukce v roce 2020 nově vybavena mrazícími pulty, vodní lázní, klimatizací a konvektomatem.
Zrekonstruovány byly i přilehlé prostory (sklady, ředitelna, kancelář vedoucí kuchyně, šatna pro zaměstnance). Dále byl přestavěn bývalý školnický byt na multifunkční učebnu, která je vybavena pomůckami na keramiku s keramickou pecí. Zde probíhají v odpoledních hodinách kroužky pod vedením externích vyučujících, je zde prostor pro konzultace s rodiči.
K učebně přísluší i sociální zařízení pro děti. Učebna nám posloužila jako odběrové místo pro předškoláky v době Covidu a slouží také jako izolační místnost.
V roce 2022 proběhla rekonstrukce kotelny, výměna plynových kotlů a podlahové krytiny ve třídě Jablíček – nyní Žabiček.
Drobné práce jako nátěry venkovních herních prvků, stříhání zeleně, odnos těžších břemen máme možnost v době přerušení provozu školy realizovat ve spolupráci s vazební věznicí Brno, což hodnotíme jako vždy velmi přínosné.
3.PEDAGOGICKÝ TÝM ŠKOLY
Fungování mateřské školy je založeno na efektivním vedení a kvalitním pedagogickém zázemí. Ředitel školy
dbá na:
- Jasná pravidla pro všechny zaměstnance.
- Pravidelnou evaluaci vzdělávacího procesu.
- Podporu profesního rozvoje pedagogů
- Spolupráci s rodiči, jejich aktivní zapojení do školního života.
- Flexibilní přístup k organizačním změnám reflektující aktuální potřeby dětí a rodičů.
Kvalitní pedagogický tým je základem efektivního vzdělávání. O výchovu a vzdělávání se stará kvalifikovaný personál. V mateřské škole pracuje ve třech třídách 6 učitelů včetně ředitelky školy. Pedagogický sbor má středoškolské či vysokoškolské vzdělání v oboru předškolní nebo speciální pedagogika. Pedagogové v naší mateřské škole jsou různého věku, porovnávají názory a styl práce mladší i starší generace, předávají si své zkušenosti a nápady. Dobrou praxi mohou mezi sebou sdílet vzájemnými náslechy.
Na začátku školního roku si učitelé připravují Plán profesního rozvoje, který obsahuje témata školení, seminářů či samostudia, které považují za důležité pro svůj profesní růst. Vycházejí přitom z aktuálních vzdělávacích potřeb ve třídě, reagují na inovace ve vzdělávání a navazují i na výsledky hospitací ředitele školy. Své poznatky dále předávají kolegyním na pedagogických radách.
V případě přiznání personálního podpůrného opatření pro vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami je ve třídě přítomen asistent pedagoga, který v souladu s doporučením poradenského zařízení a ve spolupráci s pedagogem pomáhá při vzdělávání ve třídě.
Zaměstnanci jednají a vystupují na veřejnosti a před dětmi v souladu se zásadami slušnosti, vytvářejí vstřícné klima mezi všemi zúčastněnými, dbají na ochranu osobních údajů, vylepšují prostředí školy a rozvíjejí svůj potenciál ve prospěch mateřské školy.
Zaměříme se na :
Průběžné vzdělávání pedagogických pracovníků včetně seminářů pro práci s dětmi se SVP.
Podpora inovativních metod vzdělávání, jako je projektové učení či badatelský přístup.
Zapojení asistenta pedagoga zejména v třídách s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
Podpora spolupráce mezi učiteli - výměna zkušeností a sdílení dobré praxe.
4.PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ
4.1.Psychosociální podmínky
Podpora duševního zdraví a pozitivního klimatu ve třídách. Všichni zaměstnanci vytvářejí takové prostředí, aby se děti cítily v mateřské škole spokojeně, jistě, bezpečně. Všechny děti mají stejná práva, stejné možnosti a povinnosti. Volnost dětí je respektována do určitých mezí dle dohodnutých pravidel. Respektujeme pravidla, která si spolu s učitelkami děti samy vytvoří. Pravidla jsou tvořena tak, abychom se ve třídě cítili dobře, bezpečně, abychom tolerovali jiné děti i s jejich zvláštnostmi, abychom dokázali řešit případné neshody konstruktivně. V dětech se snažíme rozvíjet vhodné sociální chování, budovat pěkné vztahy k ostatním i ke své osobě, pocit důvěry s tím, že některé problémy mohou řešit samy, ale s některými je dobré se svěřit a nechat si pomoci.
Pedagogové pomocí vhodné komunikace a respektujících komunikačních prostředků s dítětem navazují vzájemný vztah důvěry a spolupráce. Zásadně nezařazujeme nezdravé soutěživé hry. Snažíme se o pozitivní hodnocení, pochvalu, podporujeme sebedůvěru dětí tak, aby si věděly rady v různých situacích a byly samostatné. V dětech rozvíjíme ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu mezi dětmi i dospělými.
Hlavní cíle:
Bezpečné a vstřícné prostředí podporující vzájemný respekt mezi dětmi i dospělými.
Podpora adaptace zejména pro děti mladší tří let nebo děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Podpora sociálních kompetencí, například prostřednictvím kooperativních her.
Důsledné dodržování pravidel - jasná struktura a předvídatelné prostředí.
Zapojení dětí do rozhodovacích procesů podporující jejich autonomii.
4.2.Spolupráce se zákonnými zástupci
Mateřská škola aktivně podporuje zapojení rodičů do vzdělávacího procesu.
Formy spolupráce:
- Objasňování hlavních úkolů školy při výchově a vzdělávání dětí, seznámení se vzdělávacím plánem školy. Na začátku roku jsou organizovány informační třídní schůzky.
- Individuální pohovory o dětech, pravidelná oboustranná komunikace mezi pedagogy a rodiči, rodičovské schůzky, společná tvorba portfolia dítěte jako nástroje jeho rozvoje.
- Besedy s odborníky na témata „školní připravenost“, „zdravé stravování“, „logopedická prevence“ apod.
- Pomoc rodičů škole – drobné opravy, poskytnutí různého materiálu pro vzdělávací činnost, sponzorské dary škole, brigády na školní zahradě …
- Dobrovolná činnost rodičů s dětmi – pomoc při zajišťování akcí školy (drakiáda, Den matek, Den otců, karneval, rozloučení s předškoláky, výlety, zprostředkování exkurzí, besed, účast na pracovních dílničkách, čtení dětem ve třídách apod.).
- Nápady, názory, obavy, cíle, požadavky a záměry rodičů k výchovné práci – formou dotazníků, rozhovoru.
- Škola nabízí rodičům podporu a pomoc při výchově a vzdělávání předáním kontaktů na odborníky v oblasti psychologie, speciální pedagogiky, logopedie a podobně, spolupracuje s poradenskými zařízeními – speciálně pedagogickými centry a pedagogicko-psychologickou poradnou.
V naší mateřské škole jsou pořádány akce ve spolupráci se Sdružením rodičů a přátel školy, což považujeme jako velmi přínosné k vzájemnému setkávání a obohacení spolupráce mezi rodinou a školou.
Hlavní cíle:
Pravidelné konzultace o rozvoji dítěte.
Možnost rodičů účastnit se vzdělávacích aktivit, například stimulačně edukativních skupinek.
Transparentní komunikace mezi školou a rodinou.
Spoluorganizace školních akcí a projektů.
Podpora rodičovských iniciativ, například možnost zapojení do vývoje vzdělávacího programu.
4.3.Organizace vzdělávání
Mateřská škola je organizována tak, aby efektivně podporovala vzdělávací proces. Zaměříme se na:
Vyvážený poměr spontánních a řízených aktivit.
Možnost individuálního vzdělávání podle potřeb dětí.
Dostatečná kapacita tříd respektující hygienické normy a legislativní požadavky.
Podpora činností nad rámec běžného programu, například zájmových kroužků.
Spolupráce s odborníky, například se školním psychologem nebo logopedem.
Provoz mateřské školy je od 6.15 do 16.45 hodin.
MŠ má tři heterogenní třídy, které navštěvuje 78 dětí. Při zařazování dětí do jednotlivých tříd, dbáme na co nejrovnoměrnější rozdělení z hlediska zastoupení jednotlivých věkových skupin a na rovnoměrné rozdělení podle pohlaví. Vyváženě zařazujeme děti, které vyžadují zvýšenou nebo speciální péči.
TŘÍDY
Motýlci
Provoz třídy: 7.15 – 15.45 hodin
Žabičky
Provoz třídy: 6.15 – 16.45 hodin
Kuřátka
Provoz třídy: 7.30 – 15.30 hodin
Dětem umožňujeme spontánní aktivity a hry, zároveň s dětmi provádíme částečně řízené i plně řízené didakticky zaměřené aktivity individuální i ve skupinkách, jazykové chvilky, hry a činnosti rozvíjející smyslové vnímání, rozumové a pohybové schopnosti. Děti nepřetěžujeme, mají možnost kdykoliv relaxovat v klidných koutcích třídy. Děti mají právo se společných činností a aktivit neúčastnit. Snažíme se dodržovat dvouhodinovou dopolední dobu pobytu dětí venku vždy s ohledem na momentální stav počasí, ovzduší. V období, kdy je možnost trávit na školní zahradě delší dobu, přesouváme sem i naši vzdělávací činnost. Pobyt venku je realizován na školní zahradě nebo v podobě tematických vycházek do okolí mateřské školy. Děti mají dostatek pohybu nejen na školní zahradě, ale v rámci možností i v prostoru třídy.
Odpolední odpočinek je přizpůsoben individuálním potřebám dětí. Všechny děti odpočívají na lehátku minimálně po dobu poslechu pohádky – půl hodiny, potom nabízíme dětem, které nemají potřebu spánku, zájmové aktivity a klidné činnosti ve třídě tak, aby nebyly rušeny spící děti.
V době 9.15 až 9.45 přichází do třídy druhá učitelka, společně s první učitelkou pracují do 12.45 hodin. Do 10.00 hodin probíhají ve třídě volné hry i řízené činnosti. Učitelky pracují s dětmi individuálně i skupinově (různě velké skupinky, podle věku, podle zájmu dětí, podle schopností atd…), zařazují činnosti vycházející z třídního kurikula. Obě učitelky pečují o děti také při pobytu venku, u oběda a při ukládání dětí k odpolednímu odpočinku a také při všech akcích mateřské školy pořádaných mimo budovu a zahradu mateřské školy (divadlo, výukové programy, výlety, …). V mateřské škole pracuje školní asistentka financovaná z projektu Šablony III. Pokud budou projekty na personální podporu v MŠ i nadále vyhlašovány, rádi je využijeme. Asistentka má pružnou pracovní dobu, přichází do třídy dle potřeby, napomáhá při konstruktivní hře dětí, dbá na bezpečnost a dodržování hygienických návyků dětí, podporuje soběstačnost dětí, poskytuje dětem podporu při manipulaci s hračkami a pomůckami, spolupracuje s učitelkami ve třídě a při pobytu venku.
REŽIM DNE
- 6.15....................zahájení provozu ve třídě Žabiček
- 7.15 – 7.30....................rozcházení dětí do tříd Motýlků a Kuřátek
- 6.15 – 10.00........ spontánní a řízené činnosti dle třídního vzdělávacího programu
- 8.30 – 9.00......... postupná svačina, děti se samostatně obsluhují a určují si velikost porcí
- 10.00 – 12.00....... příprava na pobyt venku, pobyt venku (při vhodném počasí od 9.15)
- 12.00 – 12.45......oběd ve třídách, hygiena
- 12.30 – 12.45......odchod dětí po obědě domů
- 12.45 – 14.00......poslech pohádek, odpočinkové činnosti na lehátku, u stolečků
- 14.00 – 14.30 .....svačina
- 14.15 – 16.45......spontánní i řízené činnosti, odcházení dětí z mateřské školy
- 15.30 – 15.45...................přecházení dětí ze tříd Motýlků a Kuřátek do Žabiček
- 16.45...................ukončení provozu mateřské školy
Zákonný zástupce dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné, pro něj může v odůvodněných případech zvolit individuální vzdělávání. Tuto skutečnost písemně oznámí ředitelce MŠ tři měsíce před začátkem školního roku. Rodičům je na schůzce ohledně průběhu individuálního vzdělávání poskytnut přehled oblastí a výstupů předškolního vzdělávání, kterých by mělo dítě v posledním roce předškolního vzdělávání dosáhnout. Úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech Rámcového programu pro předškolní vzdělávání bude ověřena v dohodnutém termínu – jedná se zpravidla o první pondělí v měsíci listopadu daného školního roku, náhradní termín je pak stanoven na třetí pondělí v listopadu. Ředitelka školy posoudí na základě rozhovoru s dítětem jeho sociální, fyzické, kognitivní a psychické dovednosti v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a Školním vzdělávacím programem. Individuální vzdělávání umožňuje mateřská škola na žádost zákonného zástupce dítěte v posledním roce předškolního vzdělávání. Ověření úrovně rozvoje dítěte pak probíhá po dohodě v měsíci listopadu.
V případě vzdělávání dětí-cizinců, kterých je v posledním roce předškolního vzdělávání v mateřské škole čtyři a více, bude organizována jazyková příprava pro děti s odlišným mateřským jazykem. Jazyková příprava zaměřená na rozvoj slovní zásoby a komunikačních dovedností v českém jazyce bude probíhat hodinu týdně.
4.4.Životospráva
Předškolní vzdělávání podporuje zdravý životní styl a správné stravovací návyky. Dětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava, obsahující prvky zdravé výživy. Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržovány technologie přípravy pokrmů a nápojů. Mezi jednotlivými jídly jsou dodržovány intervaly doby podávání do 3 hodin. Ranní svačinky jsou dětem nabízeny v době mezi 8.30 a 9.00 hodinou, oběd se podává od 12.00 do 12.30 hodin a odpolední svačinka mezi 14.00 a 14.30 hodinou.
Paní kuchařky servírují dětem různě velké porce pokrmů podle potřeb a volby dětí. Je zajištěn dostatečný pitný režim v průběhu celého dne. Pití ve formě šťávy, čisté vody, ovocného nebo bylinného čaje mají děti připraveny k jídlu, děti mají po celou dobu k dispozici pití ve své vlastní láhvi, v létě si láhve s pitím nosí na pobyt venku s sebou. Do jídla děti nenutíme, vybízíme je však k tomu, aby nabízené jídlo alespoň ochutnaly.
Ve třídách klademe důraz na estetickou úroveň stolování, děti si připravují na své místo ubrousek a příbor. Děti se učí správně používat nůž a vidličku. Dbáme na to, aby byla dodržována pravidla společenského a slušného chování při jídle. Děti se ve třídách pod vedením učitelky podílejí na přípravě některých pokrmů - pečení perníčků, příprava salátů, ochutnávky ovoce a zeleniny. V případě potravinových alergií a intolerancí je možné se na úpravě školního stravování domluvit.
Součástí životosprávy je přiměřené množství pohybu i odpočinku. Podporujeme děti v pohybových aktivitách, snažíme se vzdělávací činnosti při příznivých povětrnostních podmínkách přesouvat ven – na zahradu mateřské školy. Ve třídách probíhají každodenně pohybové chvilky – zdravotní, protahovací i relaxační cvičení, jóga pro děti, pohybové hry, cvičení na míčích, s pomůckami, děti mají možnost organizovat si pohybové aktivity v rámci spontánních aktivit. Dětem umožňujeme relaxaci a odpočinek během celého dne. Pokud některé dítě potřebuje klid, může využít klidného koutku s místem na ležení, který je v každé třídě.
Zaměříme se na:
Vyvážený jídelníček s důrazem na čerstvé potraviny, zeleninu a ovoce.
Dodržování pitného režimu s možností samostatného výběru nápojů.
Denní režim s dostatečným časem na pohybové aktivity venku.
Flexibilní denní rytmus, který umožňuje individuální potřeby dítěte.
Respektování individuální potřeby odpočinku včetně možnosti klidových činností místo spánku.
4.5.Věcné podmínky
Mateřská škola poskytuje podnětné a bezpečné prostředí přizpůsobené potřebám dětí různého věku a individuálních vzdělávacích potřeb. Ve třídách jsou k dispozici hračky pro děti různého věku a zaměření – stavebnice, manipulační hry, didaktické hry, knihy, pomůcky pro tvořivé a výtvarné činnosti, polytechnickou výchovu, pohybové činnosti, námětové hry, společenské hry, pomůcky ke zkoumání a experimentování, děti mají možnost pracovat s různými materiály včetně keramické hlíny.
Zahrada mateřské školy je členitá, poskytuje různé možnosti rozvoje pohybových i relaxačních činností, děti zde mají k dispozici hračky na písek, koloběžky, kočárky, míče a další sportovní pomůcky.
Důraz je kladen na:
Dostatečný prostor pro skupinové i individuální aktivity.
Volně dostupné hračky a pomůcky podporující samostatnost dětí.
Bezpečnostní normy ve všech prostorách, včetně školní zahrady s herními prvky.
Moderní vybavení tříd včetně audiovizuálních pomůcek a interaktivní tabule.
Prostor pro relaxaci a pohyb přizpůsobený potřebám všech věkových skupin.
5.FILOZOFIE ŠKOLY A CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Naše mateřská škola klade důraz na celostní rozvoj dítěte, což znamená, že přistupujeme k vzdělávání jako k procesu, který podporuje všechny složky osobnosti dítěte – jeho kognitivní, sociální, emocionální i fyzický rozvoj. Hlavní principy a cíle našeho programu:
Individuální přístup
Každé dítě je jedinečné, má vlastní tempo učení, zájmy a potřeby. Respektujeme individuality dětí a vytváříme prostředí, které podporuje jejich sebevyjádření, samostatnost a sebedůvěru.
Pedagogové využívají metody aktivního učení, kde se děti učí na základě vlastních zkušeností, objevování a experimentování.
Vzdělávání prožitkem
Učení v mateřské škole probíhá přirozenou formou skrze hru, experimentování a reálné zážitky. Dbáme na to, aby děti měly dostatek příležitostí k objevování okolního světa a získávání praktických zkušeností. Hlavní principy vzdělávání prožitkem zahrnují:
- Zapojení všech smyslů – děti se učí pozorováním, manipulací s předměty, dotykem, pohybem i posloucháním.
- Spojení s reálným životem – aktivity vycházejí z běžného života, aby dítě mohlo uplatnit nabyté dovednosti v praxi.
- Podpora kreativity – výtvarné, dramatické, hudební a pohybové aktivity rozvíjejí fantazii a schopnost sebevyjádření.
Sociální a emocionální rozvoj
Vzdělávání v mateřské škole podporuje schopnost dítěte komunikovat, spolupracovat, řešit konflikty a rozvíjet sociální vztahy. Zajišťujeme bezpečné prostředí, ve kterém se děti učí:
- Respektu k ostatním – porozumění odlišnostem, tolerance, spolupráce ve skupině.
- Vyjadřování emocí – děti jsou vedeny k tomu, aby dokázaly rozpoznat a pojmenovat své emoce, hledat cesty k jejich zvládání a regulaci.
- Samostatnému rozhodování – podporujeme děti, aby si uměly vybírat, řešit problémy a nést odpovědnost za svá rozhodnutí.
Podpora pohybového a zdravého životního stylu
Hýbat se, zkoumat svět skrze tělo a osvojit si zdravé návyky je pro dítě klíčové. Naše mateřská škola:
- Věnuje velkou pozornost pohybu – každodenní cvičení, sportovní aktivity, pobyt venku.
- Učí děti správným stravovacím návykům – zdravé stravování, podpora samostatnosti při stolování.
- Podporuje pobyt v přírodě – pravidelné aktivity venku, výlety, kontakt s přírodním prostředím.
Rozvoj předpokladů pro celoživotní učení
Naším cílem je nejen připravit děti na vstup do základní školy, ale především v nich probudit zvědavost, radost z poznávání a schopnost se učit. Děti se učí klást otázky, hledat odpovědi, experimentovat, objevovat a diskutovat o různých tématech. Celostní rozvoj dítěte je založen na tom, že se vzdělávání neomezuje pouze na znalosti a fakta, ale zahrnuje všechny aspekty jeho osobnosti.
Chceme, aby děti odcházely z naší mateřské školy nejen s potřebnými dovednostmi, ale především šťastné, sebevědomé, zvídavé a připravené objevovat svět.
5.1.Rozvoj klíčových kompetencí a základních gramotností
Kompetence k učení
Očekávané výsledky učení:
- při učení využívá strategie pokusu a omylu
- záměrně se soustředí na činnost a udrží pozornost
- projevuje přirozený zájem o učení a svět, který ho obklopuje
- uplatňuje získané poznatky a zkušenosti v praktických situacích
Vzdělávací strategie: Dětem budou nabízeny různé aktivity a činnosti podněcující jejich zájem o vyřešení problému. Pedagog bude vytvářet situace nebo naváže na reálnou skutečnost ve formě experimentů, otevřených otázek, kooperativních činností, didaktických her, které povedou děti ke kritickému myšlení, k hledání řešení a odpovědí. Tyto činnosti budou mít prvky spontánního učení prostřednictvím hry, učení prožitkem, díky heterogennímu uspořádání tříd se budou děti učit od sebe navzájem na základě svých zkušeností – sociální učení. Budou zařazovány aktivity skupinové i individuální. Pedagog používá v průběhu učení a po dokončení činnosti popisnou zpětnou vazbu.
Kompetence komunikační
Očekávané výsledky učení:
- vyjadřuje se různými způsoby
- prezentuje své zkušenosti, zájmy, výsledky své práce či práce skupiny
- klade otázky a hledá na ně odpovědi
- využívá informační zdroje, se kterými se běžně setkává
- naslouchá druhému a dodržuje domluvená pravidla komunikace
Vzdělávací strategie: K rozvoji komunikačních dovedností zvolíme aktivity hromadné, skupinové i individuální, komunitní a diskusní kruh, sebehodnocení dětí výsledků a průběhu činností, kooperativní činnosti při práci s encyklopediemi, obrázky, jazyková a artikulační cvičení individuální i skupinové, děti se budou učit básně, říkadla, řešit a tvořit slovní hádanky.
Kompetence k občanství a udržitelnosti
Očekávané výsledky učení:
- vyjadřuje pozitivní vztah k živé přírodě ve svém okolí
- chová se v souladu s myšlenkami, které směřují k udržitelnému rozvoji.
- přijímá zodpovědnost za svá rozhodnutí
- přispívá k fungování společenství v mateřské škole
- respektuje dohodnutá pravidla a práva druhých
- identifikuje nespravedlnost a učí se na ni reagovat
Vzdělávací strategie: K utváření pravidel soužití ve třídě využijeme aktuálních situací - situačního a sociálního učení, budeme děti podporovat k řešení problémových situací, k nalézání řešení v environmentální oblasti ve skupinových činnostech – obnovitelné zdroje, třídění odpadu, pěstitelské práce, ochrana životního prostředí.
Kompetence osobnostní a sociální
Očekávané výsledky učení:
- odmítá nevhodné a jemu nepříjemné chování i komunikaci
- žádá o pomoc vrstevníky či dospělého
- pojmenuje vlastní silné stránky
- projevuje důvěru v sebe sama
- vyjadřuje svůj názor
- chová se empaticky a projevuje ohleduplnost k druhým
- rozlišuje vhodné a nevhodné chování
- chová se v souladu se základními společenskými pravidly
Vzdělávací strategie: Individuální, skupinové i hromadné aktivity při řešení situací, pojmenování svých pocitů, vzájemné hodnocení činností a chování, práce s portfoliem dětí, formativní hodnocení, kooperativní činnosti ve skupinkách dětí, sociální učení.
Kompetence k podnikavosti a pracovní
Očekávané výsledky učení:
- přichází s vlastními nápady
- navrhuje, co potřebuje k realizaci vlastních činností
- ke změnám přistupuje jako k příležitostem
- dokáže měnit cesty k dosažení cíle
- dokončí, co započalo
- organizuje a realizuje svoje činnosti
- domlouvá se a spolupracuje s ostatními dětmi
- spolupodílí se na společných rozhodnutích
- oceňuje práci i úsilí druhých
Vzdělávací strategie: Kooperativní skupinové i individuální činnosti zaměřené na řešení problémů, situační učení, podpora spontánních aktivit a her – dostatek času, materiálu k tvořivým činnostem, k pohybovým hrám, vrstevnické hodnocení, sebehodnocení, otevřené otázky, rozvoj kritického myšlení.
Kompetence k řešení problémů
Očekávané výsledky učení:
- vnímá chybu jako přirozenou součást řešení problémů
- řeší jednoduché problémové situace na základě předchozí zkušenosti
- pozoruje, zkoumá, experimentuje, objevuje
- vymýšlí a zkouší různá řešení problémů a situací
- volí adekvátní řešení vedoucí k cíli
- tvořivě pracuje s informacemi
- čerpá informace z různých autentických, tištěných a digitálních zdrojů
Vzdělávací strategie: Individuální, skupinové i kooperativní činnosti a aktivity, prožitkové učení, formativní hodnocení v průběhu činností, didaktické hry, logické úlohy, práce s encyklopediemi, knihami, hromadné aktivity – sledování naučných videí, programování Bee-Bota, materiály a pomůcky k pokusům a experimentům.
Kompetence kulturní
Očekávané výsledky učení:
- má povědomí o kultuře, umění a o kulturním dění ve svém okolí
- reaguje autenticky na umělecké a kulturní podněty
- zapojuje se do tvůrčích činností
- přijímá osobnostní, kulturní, náboženské a jazykové rozmanitosti ostatních
Vzdělávací strategie: Skupinové aktivity - zpěv, tanec, dramatizace, hromadné aktivity – divadelní a hudební představení, videa, diskusní kruh, individuální i kooperativní práce s encyklopediemi, knihami, obrázky, exkurze, návštěvy divadla, muzea, knihovny, individuální i skupinové tvořivé činnosti.
Kompetence digitální
Očekávané výsledky učení:
- využívá digitální technologie k badatelským činnostem a poznávání světa kolem sebe
- rozlišuje přínosy a rizika používání digitálních technologií
- uplatňuje informatické myšlení, pracuje s algoritmy
Vzdělávací strategie: individuální i skupinové aktivity s tabletem, Bee-Botem, situační učení, diskuse.
Čtenářská gramotnost
Vzdělávací strategie: hromadné aktivity – předčítání, návštěva knihovny, práce s textem, skupinové činnosti – vymýšlení příběhu, spontánní aktivity s knihami, individuální činnosti – kreslení pohádky, odpovídání na otázky týkajícího se čteného textu, aktivity s písmeny, dějovou a časovou posloupností. Založení čtenářského putovního deníku – spolupráce s rodinou.
Matematická gramotnost
Vzdělávací strategie: Individuální a skupinové aktivity při třídění, porovnávání velikostí předmětů, obrázků, poměřování výšky, vzdáleností, modelování, konstruování – hry se stavebnicemi, situační učení, spontánní hry, didaktické hry, labyrinty, sudoku, logické hádanky.
5.2.Individualizace vzdělávání
Každé dítě má na začátku své cesty vzdělávání jiné potřeby, nese si s sebou již své zkušenosti, má určité preference a zájmy. Naším úkolem je zjistit, jakou cestou se ubírat, co dítě potřebuje ke svému rozvoji. Vzdělávací aktivity a činnosti přizpůsobíme jednotlivým dětem tak, aby byly vnitřně motivované se učit. Zaměříme se na silné stránky jednotlivých dětí, jejichž prostřednictvím budeme rozvíjet ty slabé. Znamená to užší spolupráci s rodinou, kdy budeme seznámeni s tím, jakým činnostem se dítě rádo věnuje, jaké pomůcky případně pořídit.
V případě dětí, které potřebují další podporu, doporučíme zákonným zástupcům vyšetření poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogického centra), které následně doporučí další metody vzdělávání dítěte, případně personální podporu v podobě asistenta pedagoga. Budeme uplatňovat tyto postupy:
- Individuální vzdělávací plány přizpůsobené potřebám dítěte.
- Zapojení asistenta pedagoga umožňující cílenou podporu.
- Použití kompenzačních pomůcek, jako jsou speciální didaktické materiály.
- Spolupráce s poradenskými centry, například PPP či SPC.
- Zapojení rodičů do plánování vzdělávacího procesu.
Mateřská škola poskytuje prostor pro rozvoj mimořádně nadaných dětí:
- Náročnější vzdělávací nabídka, rozšíření učiva dle schopností dítěte.
- Podpora samostatnosti, možnost práce na projektech a výzkumných úkolech.
- Zapojení dítěte do rozšířených vzdělávacích aktivit, například vědeckých experimentů.
- Spolupráce s odbornými institucemi, například Centrem nadaných dětí.
- Poskytování pomůcek a materiálů, které stimulují rozvoj intelektuálního potenciálu dítěte.
Mateřská škola je přizpůsobena potřebám nejmladších dětí:
- Bezpečné a podnětné prostředí přizpůsobené mladším dětem.
- Podpora adaptace, možnost postupného zvykání za přítomnosti rodičů.
- Speciálně vybavené prostory včetně menších herních prvků a didaktických pomůcek.
- Dostatečná emocionální podpora, respektování potřeby vazby na dospělého.
- Individuální přístup k dítěti, respektující jeho tempo rozvoje.
Pro děti s jazykovou bariérou mateřská škola poskytuje:
- Individuální jazykovou podporu – aktivity zaměřené na rozvoj komunikace.
- Multikulturní vzdělávání – respekt k odlišným kulturám a jazykovým prostředím.
- Spolupráci s rodinou – zapojení rodičů do procesu osvojení jazyka.
5.3.Diagnostika vzdělávacích potřeb dětí
Hodnocení v mateřské škole probíhá neformálně, bez známkování, a zaměřuje se na proces učení spíše než na výsledky. Hodnocení je podporující, zaměřené na motivaci dítěte a jeho individuální rozvoj.
Hlavní formy hodnocení:
Formativní hodnocení – průběžné sledování pokroku dítěte a poskytování zpětné vazby.
Autoevaluace dítěte – děti se učí hodnotit své vlastní pokroky a vyjadřovat své pocity.
Konzultace s rodiči – pravidelné schůzky, kde učitelé sdílí poznatky o vývoji dítěte.
Skupinová reflexe – děti společně diskutují o svých zkušenostech a učí se z nich.
Pedagogická diagnostika je systematické sledování rozvoje dítěte, které pomáhá učitelům porozumět jeho potřebám a přizpůsobit vzdělávací proces. Každé dítě bude mít založené své portfolio, jehož součástí budou i diagnostické záznamy, kde budeme zaznamenávat úroveň jeho rozvoje v oblasti psychické, fyzické, kognitivní, sociální i emoční. Vycházíme z pozorování při hrách a činnostech dítěte ve třídě, z informací od rodičů – vstupní dotazník, konzultace, rozhovory nad portfoliem dítěte, kresba, výtvory.
Na základě získaných informací budeme vytvářet vzdělávací nabídku rozvíjející kompetence vhodnou pro jednotlivé děti. Diagnostické portfolio bude obsahovat informace o osobnosti dítěte, jeho výtvory, hodnocení pokroků. Dítě bude zapojeno do jeho vytváření, sebehodnocení, bude mu volně k dispozici ve třídě. Zákonní zástupci jej mohou doplňovat prohlížet si jej a bude součástí konzultačních rozhovorů nad vzdělávacími potřebami dětí.
Metody diagnostiky:
Pozorování – učitelé sledují chování, reakce a pokroky dítěte v různých situacích.
Rozhovory s dítětem – umožňují zjistit jeho zájmy, potřeby a postoje.
Analýza dětských prací – kresby, výtvory a další projevy dítěte poskytují cenné informace o jeho rozvoji.
Pedagogické portfolio – dokumentace pokroku dítěte, která zahrnuje jeho práce, fotografie a učitelské poznámky.
6.VZDĚLÁVACÍ OBSAH
Vzdělávací plán s názvem „CESTA JE CÍL“ zahrnuje pět integrovaných tematických bloků, které propojují klíčové kompetence a vzdělávací oblasti Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě, ten druhý a společnost, Dítě a svět. Tento přístup umožňuje dětem přirozeně objevovat svět, rozvíjet své schopnosti a získávat nové dovednosti skrze prožitek a aktivní zapojení. Učitel je na těchto cestách průvodcem, který podporuje, nabízí podněty, prostředky, hodnotí proces poznávání a učení popisným jazykem, podává pomocnou ruku.
- CESTA K SOBĚ
Tento blok je zaměřen na poznávání osobnosti dítěte, jeho fyzické i psychické stránky. Dítě poznává své tělo, emoce, rozvíjí a posiluje svou identitu, své dovednosti, smysly, dovede označit své potřeby, učí se, jak chránit své zdraví. Vzdělávací nabídka: Spontánní aktivity, komunitní kruh, rozhovor, výtvarné činnosti na základě prožitků, nácvik konkrétních dovedností, sebeobslužné činnosti, námětové hry, smyslové hry, práce s literárními texty, vzdělávací programy ve spolupráci se studenty lékařské fakulty a jinými organizacemi, prohlížení knížek, práce s portfoliem dítěte.
Očekávané výsledky učení:
- Orientuje se na svém těle, pojmenuje jeho části a zná jejich funkce
- Zachovává správné držení těla
- Rozlišuje pomocí všech smyslů
- Naplňuje své biologické potřeby
- Zvládá základní pohybové dovednosti
- Koordinuje pohyby těla, ruky a oka
- Sladí pohyb s rytmem, zpěvem a hudbou
- Vykonává jednoduchý pohyb podle vzoru a provede ho podle pokynu
- Má osvojené základní hygienické návyky
- Zvládá sebeobsluhu
- Prokazuje vytrvalost, sílu a odolnost
- Orientuje se v základních emocích a pocitech
- Rozezná některá nebezpečí a ví, jak se jim vyhnout
- Navazuje a udržuje dětská přátelství
- Zachytí autenticky své představy i prožitky různými výtvarnými prostředky a technikami
- Vyjadřuje se prostřednictvím vokálních, instrumentálních a hudebně pohybových činností
- Orientuje se v blízkém prostředí – doma, v mateřské škole i v širším prostředí – v okolí mateřské školy a v obci
- Reaguje na bezpečnostní pokyny dospělých v rizikových situacích
- Odloučí se na určitou dobu od rodičů a blízkých a je aktivní i bez jejich opory
- Vyrovnává se s neúspěchem
- Vybere si knihy nebo časopisy podle svého zájmu
- Poradí si v nové situaci
- Jedná bezpečně na komunikacích, v dopravních prostředcích a při jejich používání
- Zná způsoby ochrany při některých nebezpečných situacích, v kontaktu se zvířaty, rostlinami i v rizikových situacích způsobených různými přírodními podmínkami
- CESTOU PŘEMÝŠLÍM A UČÍM SE
V tomto integrovaném bloku jde o rozvoj komunikačních dovedností, rozvoji kognitivních funkcí, představivosti, orientaci v čase a v prostoru, rozvoj kritického myšlení, práce s chybou. Vzdělávací nabídka: Exkurze, výlety, tematické vycházky, výukové programy, prohlížení encyklopedií, promítání DVD, experimenty, pokusy, praktické činnosti, didaktické hry, pracovní listy, rozhovory, rukodělná činnost, práce s interaktivní technikou, hudební činnosti, jazykové chvilky.
Očekávané výsledky učení:
- Ovládá jemnou motoriku a motoriku mluvidel
- Zvládá základy grafomotoriky
- Určí a využije při činnostech pravidelnosti, rytmus a zákonitosti, včetně symetrie
- Rozpozná a pojmenuje charakteristické rysy předmětů či jevů a vybere ty, které tyto charakteristiky nemají
- Pracuje s jednou i s více podmínkami v zadání
- Využívá myšlenkovou analýzu a syntézu při hře i při praktických činnostech
- Uplatňuje konstrukční myšlení při sestavování a skládání objektů.
- Využívá analogii a jednoduchou strategii při hře
- Správně vyslovuje většinu hlásek, ovládá dech, tempo a intonaci řeči
- Používá slova ve správném tvaru a gramaticky správně formuluje věty
- Zapamatuje si krátké texty a dokáže je reprodukovat
- Sluchově rozlišuje různé zvuky, pozná první hlásku ve slově
- Rozpozná rým, rytmizuje
- Vypráví jednoduchý děj.
- Rozumí předčítanému textu, vyprávění a soustředěně sleduje děj
- Rozlišuje některé symboly, piktogramy, znaky a rozumí jejich významu a funkci
- Roztřídí, vybere, spáruje a zkombinuje objekty na základě jejich vlastností
- Uspořádá objekty podle daných kritérií včetně času
- Určí postupným načítáním po jedné počet konkrétních předmětů od 1 do 6 bez ohledu na jejich rozmístění.
- Porovná charakteristiky a vlastnosti objektů z přírody
- Určí charakteristické vlastnosti geometrických objektů v reálném prostředí, rozliší rovinné a prostorové útvary
- Orientuje se v prostoru a rovině, rozliší a pojmenuje prostorové vztahy
- Rozumí předčítanému textu, vyprávění a soustředěně sleduje děj
- Analyzuje děj, hodnotí ho, vyjadřuje se k jednání postav
- NA CESTĚ SPOLU
Integrovaný blok zahrnuje rozvoj sociálních dovedností – prostřednictvím aktivit a činností se děti učí spolupracovat s ostatními, respektovat druhé i s jejich odlišnostmi, popsat a dodržovat pravidla soužití, řešit problémy, domluvit se s ostatními, rozvíjet kamarádské a sociální vztahy, poznávat život ve společnosti, pochopit jednání druhého a vhodně na něj reagovat. Vzdělávací nabídka: vytváření pravidel, kooperativní činnosti ve skupinách, promítání filmů, řešení modelových situací, rozhovor, diskusní kruh, dramatizace, vzájemná pomoc dětí ve třídě, společenské hry, námětové hry, oslavy narozenin dětí, společné výlety, pohybové hry s pravidly, vzájemné hodnocení dětí, návštěva knihovny.
Očekávané výsledky učení:
- Vhodně projevuje emoce vůči sobě, blízkým a cizím osobám
- Navazuje a rozvíjí citové vazby
- Přijímá i vyjadřuje pozitivní ocenění
- Rozpozná, které situace mohou a které nemohou nastat
- Rozlišuje příčinu a důsledek při hře, ve svém jednání či v příběhu
- Formuluje instrukce a předá je ostatním.
- Reflektuje čtenářský zážitek a sdílí ho s ostatními
- Začlení se do skupiny
- Přijímá různé sociální role
- Ovlivňuje směřování společné činnosti
- Chová se zdvořile v kontaktu s dospělými a dětmi
- Zachází šetrně s hračkami, pomůckami, věcmi a vnímá jejich hodnotu
- Spolupodílí se na tvorbě pravidel vzájemného soužití
- Dodržuje pravidla her a jiných činností, požaduje dodržování dohodnutých pravidel i od druhých
- Přijímá kompromisy, řeší konflikty dohodou
- Přijímá rozmanitost lidí a vnímá ji jako přirozenou
- Vyjadřuje se pomocí dramatizace, přijímá různé role při dramatických činnostech
- CESTA PO SVĚTĚ LIDÍ, PŘÍRODY
Děti poznávají své okolí, seznamují se s prací a činnostmi lidí, kulturou, tradicemi, poznávají přírodu živou i neživou. Vzdělávací nabídka: Exkurze, výlety, tematické vycházky, účast na slavnostech v obci, příprava na svátky, výukové programy, prohlížení encyklopedií, knih, videoprojekce, experimenty, pokusy, praktické činnosti, rozhovory, tvořivé činnosti, práce s digitálními technologiemi, hudební činnosti, návštěva kulturních akcí, multikulturní programy.
Očekávané výsledky učení:
- Vyjadřuje své představy různými způsoby, prostředky, technikami i s využitím digitálních technologií
- Pozná a pojmenuje osoby, zvířata, věci a jevy, kterými je obklopeno
- Rozliší český jazyk od jiných jazyků
- Sestavuje prostorové objekty podle předlohy
- Určí míru objektů a porovná je pomocí poměřování
- Pojmenuje místo a zemi, ve které žije
- Spolupodílí se na udržování regionálních tradic
- Tvoří z rozmanitých materiálů a přírodnin
- Pojmenuje a rozlišuje některé objekty ze živé a neživé přírody a zapamatuje si jejich názvy
- Rozpozná a pojmenuje některé jevy a děje na Zemi
- Rozlišuje mezi světem přírody a techniky a vysvětlí jejich význam pro člověka a život na Zemi
- Orientuje se v dění a změnách v přírodě a ve svém okolí a přizpůsobuje se jim
- Rozpozná udržitelné přístupy v běžných životních situacích a umí je uplatnit
- Respektuje různé formy života
- CESTOU PŘILOŽÍM SVOU RUKU K DÍLU
Prostřednictvím situací, her, plánovaných činností se dítě učí, že vlastním přičiněním může ovlivnit kvalitu života a řešit vzniklé situace s ohledem na ostatní. Děti se aktivně zapojují do dění ve třídě, udržují své okolí v pořádku, uplatňují své dovednosti a zkušenosti, spolupracují s ostatními, řeší problémy, snaží se o samostatnost a aktivní přístup. Vzdělávací nabídka: praktické činnosti, polytechnická výchova, podpora sebeobsluhy, pěstitelské činnosti, třídění odpadů, diskuse, práce s literárními texty, vyprávění, vycházky a výlety, práce na zahradě, spolupráce se záchrannou stanicí, útulky pro zvířata, spontánní pohybové aktivity ve třídě i venku.
Očekávané výsledky učení:
- Zvládá běžné způsoby pohybu v různém prostředí a terénu, prokazuje obratnost
- Vyhledává příležitosti k pohybu
- Zvládá jednoduché pracovní úkony s různými materiály, nástroji, nářadím, náčiním a dalšími pomůckami
- Využívá příležitosti k samostatnosti a sebeobslužným činnostem
- Překonává fyzické překážky
- Rozlišuje, co zdraví prospívá a co mu škodí
- Chová se bezpečně, používá ochranné pomůcky
- Předvídá a usuzuje děj z obrázku i textu, vymyslí alternativní konec příběhu
- Identifikuje rizika, chová se obezřetně při setkání s neznámými dětmi a dospělými
- Sděluje informace s ohledem na soukromí a bezpečí svoje i blízkých osob v osobním kontaktu
- Používá reálné nástroje, předměty a nářadí při rukodělných činnostech
- Udržuje pořádek v blízkém prostředí
- Jedná s ohledem na ochranu životního prostředí
- Spolupodílí se na péči o rostliny a živočichy
- Vyhledá společné znaky, shodu, podobu, rozdíly objektů, osob a jevů a odhalí vzájemné souvislosti mezi nimi
- Ověří správnost řešení
- Využije vhodné příležitosti a materiály pro vyjádření své fantazie
- Porovná kvantitu na základě manipulace, zaznamená ji graficky pomocí čárek a obdobných symbolů
- Postupuje podle slovních i obrazových instrukcí
6.1.Další projekty a programy
Ve spolupráci s externími organizacemi mohou děti navštěvovat odpolední zájmové kroužky – Hravá angličtina, Povídálek, Jóga a relaxační cvičení. Dopoledne (nejméně jednou měsíčně) jsou pro děti připravena různá kulturní představení, výukové programy. Navážeme na spolupráci s místní Knihovnou Jiřího Mahena, kde si jednotlivé třídy domluví návštěvy s tematickým programem.
6.2.Zpracování třídních vzdělávacích plánů
Ve třídách tvoří paní učitelky třídní vzdělávací plány v souladu s integrovanými bloky našeho školního vzdělávacího plánu. Na základě aktuální situace nebo přání dětí zvolí téma, kterému se s dětmi budou věnovat, přiřadí k integrovanému bloku školního vzdělávacího plánu a přiřadí očekávané výsledky učení.
Aktivity částečně řízené nebo řízené budou voleny tak, aby si mohly děti vybírat z výtvarných, pracovních, pohybových, hudebních, jazykových, logických činností. Učitelé budou dbát na pestrou nabídku činností, která bude korespondovat s odlišnými potřebami dětí ve třídě.
Po ukončení tématu třídního vzdělávacího plánu učitelky hodnotí, v jaké míře děti dosáhly očekávaných výsledků učení, zda se naučily určitým dovednostem, kdo se potřebuje ještě v určité oblasti rozvíjet, jestli byly vhodně zvoleny činnosti, metody a formy práce, co se nezdařilo.
7.SYSTÉM EVALUACE
Hodnocení a evaluace vzdělávacího procesu v mateřské škole jsou klíčové pro sledování pokroku dětí, přizpůsobení vzdělávací nabídky jejich potřebám a zajištění kvalitního individualizovaného předškolního vzdělávání.
Evaluace mateřské školy zahrnuje pravidelné hodnocení vzdělávacího programu, metod práce a podmínek vzdělávání. Evaluace pomáhá neustále zlepšovat kvalitu vzdělávání a přizpůsobovat jej aktuálním potřebám dětí.
Nástroje evaluace:
Pedagogické porady – učitelé sdílí zkušenosti a diskutují o efektivitě vzdělávacího procesu.
Dotazníky pro rodiče – zpětná vazba od rodičů pomáhá zlepšovat vzdělávací nabídku.
Analýza třídního vzdělávacího programu – sledování, zda odpovídá potřebám dětí.
Sebehodnocení pedagogů – učitelé reflektují svou práci a hledají možnosti zlepšení.
Evaluace neboli hodnocení probíhá v naší škole na několika úrovních. Na pedagogických a provozních radách hodnotíme se zaměstnanci průběh vzdělávání – závěry z hospitací, hodnocení akcí a podmínek školy.
Pedagogové provádějí evaluaci třídního vzdělávacího plánu po jeho ukončení. Učitelky v jednotlivých třídách pravidelně kontrolují a hodnotí výsledky své práce, sledují a hodnotí individuální pokroky dětí v jejich rozvoji a učení, hodnotí podmínky, v nichž se vzdělávání uskutečňuje:
- každodenní vyhodnocování pedagogické činnosti formou poznámek, konzultace s kolegyní
- vyhodnocení jednotlivých tematických částí po jejich ukončení
- hodnocení vzdělávání ve třídě dvakrát ročně - hodnocení předávají učitelky ředitelce školy.
Pro hodnocení rozvoje dětí jsou ve třídách vytvořeny záznamové archy v portfoliích dětí, které učitelky průběžně doplňují.
V rámci hodnocení školy zapojujeme do evaluace také rodiče – formou anketních dotazníků s připravenými otázkami týkajících se úrovně podmínek školy, hodnocení akcí a výchovně vzdělávací práce pedagogů. Další formou evaluace je sebereflexe zaměstnanců, která se provádí jednou za rok.
Kontrolní a hospitační činnost provádí ředitelka školy nebo zástupkyně ředitelky školy dle hospitačního plánu. Je sledována práce pedagogů ve třídách, záznamy o vzdělávání v třídní knize, systém plánování a evaluace třídních vzdělávacích programů, jejich soulad s ŠVP PV. Výsledky jsou zaznamenávány do záznamových archů a průběžně konzultovány s jednotlivými pedagogickými pracovnicemi.
Jednou ročně provádí ředitelka školy vlastní hodnocení školy, jehož obsahem je popis a zhodnocení aktivit a organizace chodu mateřské školy za uplynulý školní rok, které po zpracování předává zřizovateli školy. Celkové hodnocení školního vzdělávacího programu provádíme jednou za rok, využíváme dotazníků vyplněných zaměstnanci školy a rodiči. Věnujeme se zde hodnocení podmínek školy, organizaci vzdělávání, skladbě integrovaných bloků našeho školního vzdělávacího programu i efektivnosti evaluačních nástrojů.
Výsledkem těchto dílčích evaluačních nástrojů je celkové zhodnocení školy a školního vzdělávacího programu. Z výsledků autoevaluace pak vycházíme při dalším plánování našeho školního kurikula.
Cíl hodnocení | Sledované jevy | Metoda hodnocení | Hodnocení provádí | Harmonogram |
Průběh vzdělávání dětí | vzdělávací potřeby dítěte | diagnostické záznamy, pozorování, práce s portfoliem | pedagogové ve třídách | průběžně |
Třídní vzdělávací plán | efektivita činností, naplnění očekávaných výsledků učení | rozhovor s kolegyní, záznam do formuláře | pedagogové ve třídách | po ukončení tématu, ke konci pololetí |
Vzdělávání ve třídách | organizace a průběh vzdělávání | pozorování, rozhovor, hospitační záznamy | ředitel | jednou za rok nebo dle potřeby |
Sebereflexe pedagogů | profesní kvality, další vzdělávání | formulář Plán profesního rozvoje | pedagogové | jednou ročně |
Činnost školy | akce, spolupráce s rodiči, vzdělávání ve třídách, podmínky | diskuse | zaměstnanci | provozní a pedagogické rady 4 krát ročně |
Hodnocení školního programu | podmínky vzdělávání, integrované bloky, aktivity školy | dotazníky, formuláře | zaměstnanci , rodiče | jednou ročně |